سازمان نظام مهندسي معدن استان كرمان



گزارش بازديد از معدن زغالسنگ پروده

     طبس شهري كويري و بزرگترين شهر كشور از لحاظ وسعت است و معدن پروده بزرگترين معدن مكانيزه زغالسنگ خاورميانه مي باشد. منطقه پروده بزرگترين ناحيه زغالسنگ كك شو در ايران با ذخيره زمين شناسي 1/1 ميليارد تن است. در ابتدا با توجه به وسعت منطقه قرار شد بازديدي از معدن طي دو روز انجام شود: يك روز معدن مركزي (قسمت اتاق- پايه Room & Pillar) و روز دوم چنانچه موافقت شود معدن شماره يك (جبهه كار طولاني Long wall) كه خوشبختانه به علت احداث راه هاي ارتباطي بين اين دو قسمت بازديد طي يك روز انجام شد. با توجه به اينكه بيشتر اعضاي گروه را بانوان تشكيل مي دادند كارشناسان معدن پيشنهاد كردند كه از بازديد Long wall صرف نظر شود اما با درخواست و پشتكار دوستان از اين قسمت نيز بازديد شد. سيستم نگهداري بسيار قوي، ماشين آلات و تجهيزات مكانيزه، ابنيه و تأسيسات شامل: راه آهن، سيستم آب رساني و زهكشي و برق رساني و تهويه از مواردي بودند كه در سرتاسر تونل مشاهده مي شدند.

     از لحاظ ايمني كارهاي جالبي انجام شده بود از جمله كليدهاي توقف اضطراري، سيگنالها جهت اعلام هشدار، با توجه به گازخيزي معدن (حدودm3 24 گاز در هر تن زغالسنگ) مقدار مجاز غلظت گاز متان 25/1 درصد است كه اگر از اين مقدار بالاتر رود برق به طور كامل قطع اما فن روشن باقي مي ماند و چنانچه غلظت گاز متان به 2 درصد برسد، نيروها بايستي محل معدن را ترك كنند.

   خدا را شاكريم كه توانستيم اين سفر كوتاه اما مفيد را با تمام خاطراتش به خير و سلامت به اتمام برسانيم، اميد است اين بازديدها و كسب تجربه و اطلاعات ادامه داشته تا گامي مثمر ثمر در جهت ارتقاء دانش مهندسان جوان كشور برداشته شود.

 


نويسنده: Hadis | تاريخ: سه شنبه 27 تير 1391برچسب:معدن زغالسنگ طبس, سازمان نظام مهندسي, بازديد, | موضوع: <-PostCategory-> |